Köpvillkor
Följ oss

Användarnamn


  • Fri frakt > 500 kr
  • 30 dagars öppet köp
  • Snabba leveranser

Köp- och leveransvillkor


Sportfiskeprylar.se är en del av Söder Sportfiske AB med organisationsnummer 556656-9447. Nedan följer våra köp- och leveransvillkor:

För att få handla på Söder Sportfiskes Webbshop behöver du vara 18 år eller ha målsmans tillåtelse. Genom att du skickar iväg din order så har du godkänt köpet och våra köpvillkor. Moms ingår i alla priser, men fraktkostnad tillkommer i förekommande fall.

Kortbetalning
Vi använder oss av DIBS internet och 3D Secure som är den standard som Visa/Mastercard gemensamt tagit fram och som är det säkraste betalningsättet över nätet idag.  Vid försäljning via konto-/kreditkort börjar villkoren gälla så snart korttransaktionen har godkänts. Ingen extra avgift utgår för kortbetalning.

Faktura
Vid fakturabetalning samarbetar vi med Svea Ekonomi AB som utför i samband med köp en kreditupplysning som måste godkännas för att du ska få handla hos oss. För att handla mot faktura anger du ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Sportfiskeprylar.se (Söder Sportfiske AB) överlåtna till Svea Ekonomi AB. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Om betalning inte är fullgjord senast på fakturans förfallodag debiteras förseningsersättning (näringsidkare) samt kostnader för betalningspåminnelse och inkasso enligt lag. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad.

Delbetalning

Svea Ekonomis kontovillkor för delbetalning: Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information.

Kampanjalternativ, ränta, uppläggningsavgift, aviavgift:
  • Köp nu, betala om 3 månader, 0%, 0 kr, 29 kr
  • 3 månader, 0%, 95 kr, 29 kr 6 månader, 0%, 195 kr, 29 kr
  • 12 månader, 0%, 295 kr, 29 kr
  • 24 månader, 9,95%, 295 kr, 29 kr

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %.

Information om distansavtal och om personuppgiftslagen För krediter som ingås på distans, till exempel via Internet eller svar på brevutskick där du personligen inte träffar kreditgivaren gäller Distansavtalslagen. Svea har därför skyldighet att lämna viss information. Sådan information finns tillgänglig i de allmänna villkoren till Kontoavtalet. De allmänna villkoren läser du genom att klicka på länken allmänna villkor. Svea är även skyldig att lämna information enligt Personuppgiftslagen. Även sådan information finns i de allmänna villkoren.

Outlösta paket
För varor som du som kund inte löser ut debiterar vi en kostnad för frakt, returfrakt och hantering på totalt 300 kr. Vid skrymmande sändningar tillkommer även extra fraktkostnad  på 199 kr (totalt 499 kr). Denna summa faktureras av Svea Ekonomi.

Leveranser
Vid leveranser samarbetar vi med Postnor. Vi kan normalt skicka din beställning vara inom 1-2 arbetsdagar vilket innebär att du som kund borde få det du beställt inom 1-2 arbetsdagar.

Ångerrätt
Kan jag byta till något annat om jag skulle ångra mig? Självklart! Vi på Söder Sportfiske vill att ni ska vara nöjda med det ni köper hos oss och tillämpar 30 dagars bytesrätt*. Returnerade varor som köpts av Söder Sportfiske via webshopen måste vara i obruten förpackning och i samma skick som vid leveranstillfället. Vid byten står kunden för returfrakten till oss, vi står för frakten till kunden på det nya köpet (gäller ej hempaket, dvs paket över 20kg eller över 150cm). Kontakta ALLTID oss innan returen görs via detta mail-formulär. Detta gäller endast returer inom Sverige. Vid utlandsbeställningar står kunden själv för både retur och frakt av ny vara. Det returnerade paketet skall skickas som företagspaket och billigast för dig blir att köpa returfrakt av oss:

Vi mailar dig därefter en förtryckt retursedel som du tejpar på själv på retureren.

*Undantaget från ångerrätten är personligt anpassade produkter eller varor som inte kan lämnas tillbaka med bruten försegling. Exempel på detta kan vara en fiskrulle som spolats med lina på begäran av kund, eller tex. en bruten förpackning av mask etc. Vid specialbeställningar eller beställningsvaror gäller ej öppet köp eller bytesrätt. OBS!

Vi har tyvärr inte möjlighet att hämta paket på Posten utan måste ha paketet skickat direkt till butiken, köp därför returfrakt av oss enligt ovan länk.

Reklamationer
Vid reklamationer ska du alltid börja med att skicka ett mail till reklamation@sportfiskeprylar.se. Beskriv i mailet varför du vill reklamera och bifoga bilder på skadan, skriv även ordernr/kundnummer. Beroende på vilken typ av vara och skada det gäller så går det att lösa på olika sätt. Vid de flesta fall är det våra leverantörer som avgör vad som går under reklamation därför måste vi få hit den skadade varan för att sedan skicka vidare till leverantören. Hanteringstiden för reklamationer ligger mellan 1-4 veckor men vi försöker självklart lösa det så fort som möjligt. Vi skickar en retursedel till dig så du kan skicka tillbaks den skadade varan.

- Här kan du läsa mer om reklamationer och vad du bör tänka på innan du skickar in din reklamation.


Transportskador
Om en produkt från Sportfiskeprylar.se skadas i transport, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas omgående Postnord och även direkt meddela oss på order@sportfiskeprylar.se. En synlig skada ska reklameras samma dag. En dold skada ska reklameras inom 7 arbetsdagar. Spara alla produkter och emballage så att PostNord kan besiktiga vid behov. Eventuellt behöver du inkomma med foton på det skadade godset/emballaget så dokumentera väl. Avsändaren, i detta fall vi på Sportfiskeprylar.se, ansvarar givetvis för att försändelsen har paketerats på rätt sätt.

Om varan/varornas emballage har en synlig skada är det viktigt att du ber utlämningsstället eller chauffören att dokumentera den. All reklamation måste dock till Postnord, detta kan du meddela via telefon, e-post eller registrering på PostNords hemsida.

Kontaktuppgifter till Postnord
Telefon: 0771 – 33 33 10
E-post: kundservice.se@postnord.se
Webb: www.postnord.se/reklamera

När PostNord mottagit din reklamation skickas en bekräftelse med ärendenummer. Sker reklamationen via telefon, så skickas bekräftelsen med post. Reklamerar du via e-post, så får du bekräftelsen via e-post. Reklamerar via PostNords hemsida så syns den direkt på skärmen. Behöver PostNord mer information från dig, till exempel kvitton, fakturaunderlag eller foton på produkt eller emballage, så kommer detta efterfrågas. PostNord återkommer till dig så snart som möjligt med svar på om reklamationen gått igenom. För gods som saknas vid inrikes transport har PostNord upp till 30 dagar på sig att hitta det. Reklamation av utrikespaket tar upp till 60 dagar innan den är klar.

Är hela eller delar av godset skadat så ersätts du med ett belopp som motsvarar värdeminskningen. PostNord ersätter enbart styrkta skador, det vill säga inte indirekta kostnader.

Garanti
Vi tillämpar och följer konsumentköplagen. Det innebär att alla varor som säljs via Sportfiskeprylar.se eller vi vår butik Söder Sportfiske har minst ett års produktgaranti och oftast är det två år som gäller. Alla Shimanorullar köpta via oss har 5 års garanti. Garantin gäller mot frabrikationsfel och inte handhavande fel eller slitage.

30 dagars ångerrätt
Varor som köpts av Söder Sportfiske via webshopen där kunden ångrar sig måste vara i obruten förpackning och i samma skick som vid leveranstillfället. Kontakta ALLTID oss innan returen görs. Ångerrätten gäller i 30 dagar från att köpet har gjorts. Kontakta oss antingen via mail eller telefon. Vid ångrat köp står kunden för returfrakten. Det returnerade paketet skall skickas som företagspaket, retursedel kan köpas här>>. Vi inte har möjlighet att hämta ut paket hos postombuden.

Vi reserverar oss mot eventuella felaktigheter på webbplatsen, utgående artiklar, felskrivningar samt slutförsäljning.

Cookies
Sportfiskeprylar.se innehåller cookies. En cookie är en textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Det finns två kategorier av cookies. Den ena kategorins sparar en fil permanent på din dator. Den andra kategorin av cookies kallas sessionscookies. Under tiden du är inne och surfar, skickas den här cookien mellan din dator och servern för att koppla information, som exempelvis vilket loginnamn du använder. Sessionscookies lagras inte permanent på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare. Genom att ställa in webbläsaren kan du undvika att ta emot cookies. Detta kan dock göra att sajten inte fungerar på ett fullgott sätt. Hur du stänger av cookies beror på vilken webbläsare du använder. Läs under "Hjälp", eller motsvarande meny, i din webbläsare för instruktioner.

Personuppgifter
Alla personuppgifter som du lämnar till oss hanteras med stor respekt. Vårt sätt att samla och lagra information följer Personuppgiftslagen, SFS 1998:204 som bygger på gemensamma regler som har beslutats inom EU. Vi lämnar inte ut eller säljer vidare de personuppgifter som vi inhämtar från våra kunder. Vi inhämtar bara den information som vi behöver för att kunna behandla din order och uppgifterna används endast av oss i tex. nyhetsbrev och annan information som du godkänt att erhålla från oss samt de partners vi har för att kunna slutföra din order.

Force Majeure
Söder Sportfiske AB är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl. a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

Tvist
Vid eventuell tvist har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Du hittar dem på http://www.arn.se.

Kontaktuppgifter
Söder Sportfiske AB
Hornsgatan 148
117 28 Stockholm
Telefon butik 08-844900
E-post: order@sportfiskeprylar.se

IBAN: SE12 6000 0000 0002 4134 1078
FT: HANDSESS
ORG.NR: 556656-9447
VAT: SE556656944701
Kontakta oss så hjälper vi dig!

  08-84 49 00
  MEJLA OSS

Kundtjänst
Mån-Fre 9-16.30
Öppettider butik
Mån-Fre 10-18.00
Lör 10-15.00
Söder Sportfiske AB
Hornsgatan 148
117 28 Stockholm