Sportfiskeprylar.se - Köp- & leveransvillkor
Öppetider
Söder Sportfiske AB
Hornsgatan 148, 117 28 Stockholm

Måndag -Fredag 10.00 - 18.00
Lördag 10.00 - 15.00
Söndag Gone fishing

(stängt alla röda dagar)

Sportfiskeprylar.se - Öppet året runt
Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få nyheter, aktuella kampanjer, tips och råd från oss direkt i din inkorg.


  • Fri frakt > 500 kr
  • 30 dagars öppet köp
  • Snabba leveranser

Köp- & leveransvillkor

Sportfiskeprylar.se är en del av Söder Sportfiske AB med organisationsnummer 556656-9447.

För att få handla på Söder Sportfiskes Webbshop behöver du vara 18 år eller ha målsmans tillåtelse. Genom att du skickar iväg din order så har du godkänt köpet och våra köpvillkor. Moms ingår i alla priser, men fraktkostnad tillkommer i förekommande fall (köp under 500 kr, hemleveranser samt utlandspaket).

Klarna Checkout
Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.
Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är Betala direkt, Betala sen och Dela upp.  Se https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/Klarna/sv_se/checkout för kompletta villkor gällande Klarna Checkout


Kortbetalning
För kunder utanför Sverige använder vi oss av DIBS internet och 3D Secure som är den standard som Visa/Mastercard gemensamt tagit fram och som är det säkraste betalningsättet över nätet idag.  Vid försäljning via konto-/kreditkort börjar villkoren gälla så snart korttransaktionen har godkänts. Ingen extra avgift utgår för kortbetalning.

Information om distansavtal och om personuppgiftslagen För krediter som ingås på distans, till exempel via Internet eller svar på brevutskick där du personligen inte träffar kreditgivaren gäller Distansavtalslagen. Klarna har därför skyldighet att lämna viss information. Sådan information finns tillgänglig i de allmänna villkoren till Kontoavtalet. De allmänna villkoren läser du genom att klicka på länken allmänna villkor. klarna är även skyldig att lämna information enligt Personuppgiftslagen. Även sådan information finns i de allmänna villkoren.

Se https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/Klarna/sv_se/checkout för kompletta villkor gällande Klarna Checkout


Paypal

Våra utländska kunder kan betala via Paypals betaltjänst, här tar vi ut en avgift på 39 kr.

Outlösta paket
För varor som du som kund inte löser ut debiterar vi en kostnad för frakt, returfrakt och hantering på totalt 300 kr. Vid skrymmande sändningar tillkommer även extra fraktkostnad  på 199 kr (totalt 499 kr).

Leveranser
Vid leveranser samarbetar vi med Postnord. Vi kan normalt skicka din beställning vara inom 1-3 arbetsdagar vilket innebär att du som kund borde få det du beställt inom 1-3 arbetsdagar. Vid högtider, högsäsong och tillfällen som Black Friday kan leveranser ta ett par dagar extra.

Ångerrätt
Kan jag byta till något annat om jag skulle ångra mig? Självklart! Vi på Söder Sportfiske vill att ni ska vara nöjda med det ni köper hos oss och tillämpar 30 dagars bytesrätt*. Returnerade varor som köpts av Söder Sportfiske via webshopen måste vara i obruten förpackning och i samma skick som vid leveranstillfället. Vid byten står kunden för returfrakten till oss, vi står för frakten av den nya varan (gäller ej hempaket, dvs paket över 20kg eller över 150cm). Kontakta ALLTID oss innan returen görs via detta mail-formulär. Detta gäller endast returer inom Sverige. Vid utlandsbeställningar står kunden själv för både retur och frakt av ny vara. Det returnerade paketet skall skickas som företagspaket och billigast för dig blir att köpa returfrakt av oss:

Vi mailar dig därefter en förtryckt retursedel som du tejpar på själv på retureren.

*Undantaget från ångerrätten är personligt anpassade produkter eller varor som inte kan lämnas tillbaka med bruten försegling. Exempel på detta kan vara en fiskrulle som spolats med lina på begäran av kund, eller tex. en bruten förpackning av mask etc. Vid specialbeställningar eller beställningsvaror gäller ej öppet köp eller bytesrätt. OBS!

Vi har tyvärr inte möjlighet att hämta paket på Posten utan måste ha paketet skickat direkt till butiken, köp därför returfrakt av oss enligt ovan länk.

Reklamationer
Vid reklamationer ska du alltid börja med att skicka ett mail till reklamation@sportfiskeprylar.se. Beskriv i mailet varför du vill reklamera och bifoga bilder på skadan, skriv även ordernr/kundnummer. Beroende på vilken typ av vara och skada det gäller så går det att lösa på olika sätt. Vid de flesta fall är det våra leverantörer som avgör vad som går under reklamation därför måste vi få hit den skadade varan för att sedan skicka vidare till leverantören. Hanteringstiden för reklamationer ligger mellan 1-3 veckor men vi försöker självklart lösa det så fort som möjligt. Vi skickar en retursedel till dig så du kan skicka tillbaks den skadade varan.

- Här kan du läsa mer om reklamationer och vad du bör tänka på innan du skickar in din reklamation.

Transportskador
Om en produkt från Sportfiskeprylar.se skadas i transport, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas omgående Postnord och även direkt meddela oss på order@sportfiskeprylar.se. En synlig skada ska reklameras samma dag. En dold skada ska reklameras inom 7 arbetsdagar. Spara alla produkter och emballage så att PostNord kan besiktiga vid behov. Eventuellt behöver du inkomma med foton på det skadade godset/emballaget så dokumentera väl. Avsändaren, i detta fall vi på Sportfiskeprylar.se, ansvarar givetvis för att försändelsen har paketerats på rätt sätt.

Om varan/varornas emballage har en synlig skada är det viktigt att du ber utlämningsstället eller chauffören att dokumentera den. All reklamation måste dock till Postnord, detta kan du meddela via telefon, e-post eller registrering på PostNords hemsida.

Kontaktuppgifter till Postnord
Telefon: 0771 – 33 33 10
E-post: kundservice.se@postnord.se
Webb: www.postnord.se/reklamera

När PostNord mottagit din reklamation skickas en bekräftelse med ärendenummer. Sker reklamationen via telefon, så skickas bekräftelsen med post. Reklamerar du via e-post, så får du bekräftelsen via e-post. Reklamerar via PostNords hemsida så syns den direkt på skärmen. Behöver PostNord mer information från dig, till exempel kvitton, fakturaunderlag eller foton på produkt eller emballage, så kommer detta efterfrågas. PostNord återkommer till dig så snart som möjligt med svar på om reklamationen gått igenom. För gods som saknas vid inrikes transport har PostNord upp till 30 dagar på sig att hitta det. Reklamation av utrikespaket tar upp till 60 dagar innan den är klar.

Är hela eller delar av godset skadat så ersätts du med ett belopp som motsvarar värdeminskningen. PostNord ersätter enbart styrkta skador, det vill säga inte indirekta kostnader.

Garanti
Vi tillämpar och följer konsumentköplagen. Det innebär att alla varor som säljs via Sportfiskeprylar.se eller vi vår butik Söder Sportfiske har minst ett års produktgaranti och oftast är det två år som gäller. Alla Shimanorullar köpta via oss har 5 års garanti. Garantin gäller mot frabrikationsfel och inte handhavande fel eller slitage.

30 dagars ångerrätt
Varor som köpts av Söder Sportfiske via webshopen där kunden ångrar sig måste vara i obruten förpackning och i samma skick som vid leveranstillfället. Kontakta ALLTID oss innan returen görs. Ångerrätten gäller i 30 dagar från att köpet har gjorts. Kontakta oss antingen via mail eller telefon. Vid ångrat köp står kunden för returfrakten. Det returnerade paketet skall skickas som företagspaket, retursedel kan köpas här>>. Vi inte har möjlighet att hämta ut paket hos postombuden.

Vi reserverar oss mot eventuella felaktigheter på webbplatsen, utgående artiklar, felskrivningar samt slutförsäljning.

Cookies
En cookie är en textfil som sparas av en webbläsare och lagras på den enhet som används. Cookien kan innehålla en mängd olika information beroende på vilken typ av cookie det rör sig om.

Syftet med de cookies som används direkt i Askås e-handelsplattform är att förbättra sajten. I vissa fall är cookies en förutsättning för att olika funktioner och tjänster ska fungera korrekt.

Utöver de cookies som Askås system använder förekommer också cookies från externa källor. Ett exempel på detta är cookies från Google och Facebook.

En slutkonsument har själv möjligheten att på olika sätt påverka hur cookies ska fungera. Det går att göra ett flertal inställningar i en webbläsare och på så sätt bestämma användningen av cookies. Fullständig blockering av samtliga cookies eller blockering av endast tredjepartscookies är möjligt. Kunden kan också ställa in så att alla cookies raderas när en webbläsare stängs ner.

OBS. Utan cookies så slutar vissa funktioner och tjänster att fungera och det blir därmed inte möjligt att överhuvudtaget genomföra ett köp i butiken.

Vilka cookies sparar vi ner i butiken

Cookies gällande användaren

Vissa cookies sparar uppgifter som gör det möjligt att identifiera en inloggad användare. Dessa cookies sätts alltid men de innehåller ingen information och de används inte alls i de fall en användare ej är inloggad. Dessa cookies jobbar tillsammans för att identifiera en användare. Det sparas inte adress, epost eller andra typer av personuppgifter som direkt kan knytas till en person.

Cookie gällande sessionen

I alla lägen, oavsett om användaren är inloggad eller ej, sparas ett sessions-id som hanterar kundens session.

Cookies för butik

I systemet sätts ett antal cookies som ligger till grund för funktionalitet och tjänster som butiken innehåller.

Det handlar om bland annat om cookies gällande vilket språk, vilken valuta och vilken momssats som används i butiken.

Cookies som sparar vilken artikelgrupp som visas samt visningsformat och sorteringsordning för artikelgruppen är andra exempel.

Cookies för Askås Leads

Askås Leads är en modul som gör det möjligt för e-handlaren att intressera kunderna för marknadsföring genom e-post. För att denna funktion ska fungera som det är tänkt sätts ett antal cookies när Askås Leads är aktiverat. Dessa cookies sparar bland annat tid då användaren gick in i butiken och de sparar antalet klick som sedan ligger till grund för när Askås Leads initieras och eventuellt återinitieras.

Cookies för abonnemang

I de fall en butik använder sig av abonnemang sätts en cookie som är kopplad till själva abonnemanget. Används endast när abonnemanget har skapats upp av kunden själv.

Externa Cookie-källor

Det kan, förutom cookies som sätts av systemet, förekomma cookies från externa källor. Cookies för statistik, cookies för prisjämförelsesajter, cookies för annonsering och andra externa kanaler.

För att en cookie ska räknas som en tredjeparts-cookie krävs det att cookien sätts på den tredje partens domän. En cookie som berör en extern part men som ändå sätts på den egna domänen räknas inte som en tredjeparts-cookie.

Hur länge sparas cookies?

Cookies i som sätts i Askås system är så kallade permanenta cookies. Hur länge de sparas avgörs av vilken tidsinställning som är gällande. För många cookies är 1000 dagar default, andra är inställda till ett år.



Behandling av personuppgifter

I samband med registrering och beställning kommer vi att lagra och använda dina uppgifter i syfte att fullgöra ingångna avtal och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Du har rätt att få del av de personuppgifter som vi behandlar om dig och du kan också ha rätt att begära att uppgifterna rättas eller raderas. Fullständig information om hur vi behandlar dina personuppgifter, dina rättigheter och hur du tillvaratar dem framgår av vår Integritetspolicy som du kan läsa här. Om du har frågor kring vår behandling av dina personuppgifter kan du även kontakta kundtjänst [gärna via denna länk].


Force Majeure
Söder Sportfiske AB är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl. a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

Tvist
Vid eventuell tvist har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Du hittar dem på http://www.arn.se.

Kontaktuppgifter
Söder Sportfiske AB
Hornsgatan 148
117 28 Stockholm
Telefon butik 08-844900
E-post: order@sportfiskeprylar.se

IBAN: SE12 6000 0000 0002 4134 1078
FT: HANDSESS
ORG.NR: 556656-9447
VAT: SE556656944701
Söder
TackleTV
Kundservice